Column: Fijn/niet fijn


Voor Het Kontakt Harderwijk schrijf ik een tweewekelijkse column. Deze column verscheen op 11-09-2019.

Fijnstof: het woord doet anders vermoeden, maar zo fijn is die stof dus niet. Althans, als het gaat om gezondheid. Of politici met grootse plannen. Bouwprojecten, een luchthaven, lekker hard door Nederland scheuren, van die dingen. Gelukkig is er ook nog iemand als Marcel Companjen, wethouder in Harderwijk namens de ChristenUnie. Hij reageerde verheugd toen bekend werd dat de maximumsnelheid op het Veluwse gedeelte van de A28 teruggeschroefd gaat worden van 130 naar 120 km/uur. Al mag er van hem best een tandje bij, of in dit geval af: het liefst ziet hij de snelheid rondom Harderwijk beperkt worden tot 100 km/uur. De reden: fijnstof.


Ironisch als je bedenkt dat één vliegtuig heel wat meer fijnstof uitbraakt dan een rijtje automobielen op de A28. Ook koddig dat de gemeenten in de veronderstelling zijn dat de vliegtoerist speciaal een ticket richting Lelystad boekt voor een bezoekje aan de Veluwe.


Sinds de Raad van State met deze stok de overheid steeds vaker op de knieën krijgt, lijkt het een soort toverwoord geworden. Het is Marcel in eerste instantie dus helemaal niet te doen om de toenemende geluidsoverlast aan die steeds drukker wordende snelweg, maar het terugdringen van emissie. Om een handje te helpen wil hij samen met andere Gelderse gemeenten kijken hoe we als provincie die uitstoot kunnen terugdringen.

Best grappig, want in dezelfde week las ik over een andere samenwerking van Gelderse gemeenten, waaronder Harderwijk, die een programmavoorstel hebben opgesteld om ‘de kansen rondom de komst van Lelystad Airport optimaal te benutten.’ Nogal ironisch als je bedenkt dat één vliegtuig heel wat meer fijnstof uitbraakt dan een rijtje automobielen op de A28. Ook koddig dat de gemeenten in de veronderstelling zijn dat de vliegtoerist speciaal een ticket richting Lelystad boekt voor een bezoekje aan de Veluwe. En er voetstoots vanuit gaat dat de Raad van State groen licht geeft voor deze fijnstoffabriek.

Maar goed, veronderstel dat het inderdaad zo gaat: dat het vliegveld opengaat, de werkgelegenheid explosief toeneemt en het rondje Amsterdam, Keukenhof en Kinderdijk uitgebreid gaat worden met The Veluwe. Bij gebrek aan een spoorverbinding komen al die werknemers en toeristen per auto danwel touringcar onze kant op. Gevolg: nog meer verkeer. En by the way: meer fijnstof ook. Tegen die tijd is het dan zo druk dat je op de A28 niet eens meer harder kán dan 100. Kortom: iedereen tevreden.