Column: Luchtkasteel Lelystad

Voor Het Kontakt Harderwijk schrijf ik eens in de 2 weken een column. Harderwijk is sinds 2010 mijn woonplaats, en in deze column schrijf ik over die stad of de directe omgeving. Deze column verscheen op 27-12-2017.

En ik had me nog zo voorgenomen om het gezellig te houden die laatste dagen van het jaar. Dat is dus niet gelukt. Mijn bloed begon alweer onherroepelijk te koken toen ik het volgende bericht op twitter las: ‘Minister Van Nieuwenhuize (Infrastructuur) blijft staan achter openingsdatum Lelystad Airport.’ Die tweet dook op in mijn timeline dankzij @HarmJanvSchaik, beter bekend als onze burgemeester, die het bericht had gedeeld. En ik werd dus alweer kwaad.

Onze lokale politiek helpt een handje mee aan de creatie van het luchtkasteel dat Lelystad Airport heet. Wethouder Christianne van der Wal (VVD) benadrukte eerder al dat het van belang was dat de opening van het vliegveld geen vertraging zou oplopen, vanwege de economische kansen voor de regio. Ze repte over 3000 banen, terwijl ik elders het getal 600 zag – nogal een verschil. Niemand heeft dus enig idee hoeveel het er precies zijn. Het geknoei met cijfers was sowieso niet van de lucht. En anders werden onwelgevallige rapporten gewoon genegeerd. Al in 2009 raadde de Luchtverkeersleiding Nederland af om Lelystad Airport te laten groeien; het luchtruim was er helemaal niet geschikt voor. Die bevinding kwam niet zo heel goed uit en daarop verdween het rapport in een la. Voor de zaken waar burgers wel van op de hoogte mochten worden gebracht werd een informatieavond belegd. Heel toevallig was dat op het moment dat het Nederlands Elftal een WK-wedstrijd speelde.

Een aantal oplettende burgers vond ondertussen uit dat de milieueffectrapportage (mer) aan alle kanten rammelde. Het ministerie reageerde als een gebeten hond: het was natuurlijk niet de bedoeling dat amateurrekenaars zomaar even zelf de zakjapanner ter hand namen bij zulke complex materie. Maar na het nodige tegengestribbel moest het ministerie toch toegeven dat het een iets te rooskleurig beeld had geschetst. Anders gezegd: er was net zo lang gegoocheld met de cijfers tot het gewenste resultaat uit de computer kwam rollen. Zo kun je bijvoorbeeld de gemeten decibellen het beste uitsmeren over een heel etmaal, delen door 24 en moet je dan eens kijken hoe weinig geluidshinder per uur je eigenlijk hebt! Dat trucje hadden ze van Schiphol geleerd en heel toevallig is Lelystad Airport eigendom van de Schiphol Group, waarvan de overheid dan weer heel toevallig grootaandeelhouder is. Zo rollen ze dus in Den Haag. De lokale politiek hobbelt er gedwee achteraan. En dan vinden ze het nog gek dat de burger steeds minder vertrouwen heeft in de overheid.

Dat vliegveld gaat dus gewoon open op 1 april 2019, wat er ook gebeurd. En of je nou voor of tegen Lelystad Airport bent en of die Boeings nou wel of niet over onze hoofden komen razen – ik vind dat we solidair moeten zijn met de burgers die de dupe worden van dit politieke spelletje. Dan maar geen vrede op aarde. En ik had het me nog zo voorgenomen.