Column: Vliegschaamte

Voor Het Kontakt Harderwijk schrijf ik een tweewekelijkse column. Deze column verscheen op 30-01-2019.

Vliegschaamte, het zou wel eens het woord van het jaar kunnen worden. Waar je tot een paar jaar geleden nog onbekommerd voor een paar tientjes in die vliegtuigstoel plofte, je hooguit verbazend over het wonder van technisch vernuft dat het vliegen in feite is -ook steeds minder trouwens, het werd allengs even gewoon als een ritje met de bus- mag je nu wel een verdraaid goeie reden hebben om je eigen plezier boven het voortbestaan van de aarde te stellen dat je het milieu zó loopt te tarten.

Daarom verbaasde het me dat de burgemeester van Harderwijk zo positief is over de komst van Lelystad Airport. Want stond er in de eind vorig jaar gepresenteerde coalitieplannen niet dat alles langs de lat van duurzaamheid zou worden gelegd? Maar nee, als er een vliegveld buiten onze gemeentegrenzen wordt gebouwd is burgemeester Van Schaik helemaal voor. Sterker: hij noemde de opening ervan als één van de dingen waar hij naar uitkijkt in zijn tweede ambtstermijn. Op twitter steunde hij een open brief aan premier Rutte van stichting Lelystad Airport Moet Door. Die stichting is kort gezegd van mening dat het maar eens afgelopen moeten zijn met het eindeloze dwarsbomen van de plannen door een (vaak kleine) groep activisten. Die brief noemde Van Schaik een ‘interessant geluid.’ En: ‘tijd voor oplossingen in plaats van tweespalt.’

Tegenstanders roken lont en doken er verbaal bovenop. Van Schaik reageerde dat het ‘openen van Lelystad Airport al in 5 kabinetten vertrekpunt is geweest.’ Interessant argument – laten ze het in Den Haag maar niet horen nu het CDA, zijn partij, tegen de afspraken van het eigen regeerakkoord in begint te draaien inzake het kinderpardon. Dat de overheid juist de hele gang van zaken jarenlang heeft getraineerd door informatie achter te houden of te verdraaien en om burgers die dat aan de kaak stelden vervolgens tegen te werken laat Van Schaik voor het gemak maar even buiten beschouwing.

Een ander argument dat hij aanvoert is dat de regio beter wordt ontsloten – alsof buitenlanders niet kunnen wáchten het centrum van Lelystad te bekijken en of Flevoland een uitermate moeilijk bereikbaar buitengebied is. Voor de goede orde meldt hij nog wel even dat ‘terughoudend zijn in zomaar vliegen voor alle Nederlanders van toepassing is.’ Dat is zoiets als meer asfalt aanleggen en vervolgens van de mensen verwachten dat ze wat minder vaak de auto pakken. Een kind van 6 kan uitrekenen dat het tegenovergestelde gaat gebeuren; het laatste wat je bij het openen van een nieuw vliegveld mag verwachten is dat het aantal vliegbewegingen zal afnemen.

Wat er in de burgemeester is gevaren is mij dan ook een raadsel. Een beetje makkelijk praten is het trouwens ook, als de kisten niet over jouw stad zullen scheren. Wat het ook is, een beetje meer vliegschaamte zou geen kwaad kunnen.